Playbook for global markedsføring i Ekornes
Utfordringen for Ekornes:
Store endringer og høye ambisjoner
Møbelfabrikken Ekornes fra lille Norge, etablert tilbake i 1934, har skapt en global merkevare. Stressless-produktene, disse fantastisk gode lenestolene, sofaene og spisebordene selges i møbelforretninger over hele verden og er en udiskutabel komersiell suksess. Men - med nye eiere, ny toppleder, nye ideer og ekstremt høye ambisjoner følger enda større krav til hva den lille møbelfabrikken fra vestlandet skal få til.
Løsningen for Ekornes:
Tydelig beskrivelse av hva som må til
Midt oppi dette sitter en markedsavdeling som skal gjøre det umulige mulig: Bli datadrevne på ordentlig. Skape vekst. Levere enestående gode kundeopplevelser. Være aktivt tilstede der kundene er i de digitale universene. Med nye verktøy, nye måter å jobbe på og en global markedsorganisasjon som må bevege både armer og bein i takt for ikke bli fintet ut av sultne konkurrenter. Samtidig er det ingen der som er fornøyde med å bli "like gode som...". Her er det en gjeng som virkelig vil noe.
Vi spoler frem i tid: 10 uker og en håndfull gode arbeidsøkter senere var resultatet en digital markedsføringsstrategi som tydelig forklarte hvordan dette måtte gå til, steg for steg.
Hvordan vi jobbet sammen med Ekornes:
Et lite, sammensveiset team med en tydelig felles visjon
Med kundeperspektivet, forhandlerperspektivet, teknologiperspektivet og merkevarepektivet klekket vi ut en plan for hvordan dette spilles ut i løpet av de neste 18 månedene uten å knekke ryggen på verken marked eller IT. Her lå også anbefaling på teknologi, organisering av arbeidet, partnere, hvilke kapabiliteter man er avhengig av og en felles visjon som binder hele organisasjonen sammen rundt det løftet som må skje på markedssiden.
Er det mulig for en møbelfabrikk fra vestlandet å kjempe i samme liga som de andre store møbelkjempene når det kommer til moderne markedsføring? Selvsagt kan de det.